Kontakt

Zdena Bradnová
bradnav@seznam.cz

Holý vrch a Opyš

Holých vrchů je asi u nás mnoho. Sama jich znám několik. Tento,ke kterému se můžeme vydat není od Zbiroha příliš daleko.Dá se k němu dojít několika způsoby. Z obce Líšná se vydáme silnicí směrem na Točník a Žebrák.Míjíme hájovnu,ve které pobýval v letních měsících malíř Mikoláš Aleš v době svého mládí.Dojdeme ke kaštanové aleji s loukou , ke křižovatce mezi rozhraním Plzeňského a Středočeského kraje.Tady se to jmenuje na Okrouhlíku, nebo na Okrouhlici.Na tomto místě kdysi stávala středověká vesnice,nebo pouze dvůr O této samotné louce již existuje písemný záznam z roku  1552,kdy arikkníže Ferdinand odevzdává tuto louku Jiříku Protivcovi z Entenstanku spolu s již pustým Řebříkem k panství  Lištenskému.Není známo, kdy byla vesnice založena, o jejích držitelích, ani nic o jejím zániku,ale v roce 1552 byla ves určitě pustá,v dochovaném záznamu se uvádí jen o předání louky. Nad loukou v pásu lesa už vidíme k Holému vrchu .Zde odbočíme na lesní silničku vpravo  a pokračujeme v cestě.Po nějaké chvíli nám silničku přetne lesní cesta s TZ,která vede k Točníku. My ale pokračujeme dál, cca 150 m. až k místu ,kde vlevo vidíme vyšlapanou stezku do prudkého kopce./ TZ zde ale nehledejte./Ta nás odvede až na vrchol Holého vrchu.Z jeho vrcholu jsou pěkné výhledy směrem ke Kublovu a na památný vrch Velíz nad ním.Z Holého vrchu vede vyšlapaná stezka na vrchol Opyše . Jeho vrchol je zarostlý a nenabízí výhledy. Toto samé se dá projít  také od křižovatky nad Drozdovem- ze silnice mezi Týčkem a Žebrákem .
stoupání k vrcholu Holého vrchu
na Holém vrchu
pohled ze skal směrem k Okrouhlíku
cestou k vrcholu Holého vrchu
vrch Opyš
vrch Opyš-vrchol
Pod Holým vrchem
louka Okrouhlík, kde stávala středověká ves, nebo dvůr
Brontosauři

Cesty jsou blátem posedlý,
 vzduch jarní vůní zavoní,
 z kouřovejch signálů.
 A bílý stopy  ve skalách,
 umyje slunce  jako prach.
 Zas  bude teplej vítr vát,
 a skály kempu bude hřát.